کد خبر : 208118
تاریخ انتشار : جمعه 2 تیر 1402 - 22:57

محاسبه مقدار میلگرد و تیرآهن مصرفی در ساختمان چقدر است؟

محاسبه مقدار میلگرد و تیرآهن مصرفی در ساختمان چقدر است؟

  میلگرد و تیرآهن یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی در ساخت‌وساز به‌شمار می‌روند. از این جهت قبل از شروع عملیات ساخت‌وساز محاسبه میلگرد ساختمان و تیرآهن مصرفی برای هر مترمربع بسیار اهمیت دارد. زیرا با توجه به قیمت آهن و افزایش روزافزون آن، تخمین دقیق میزان مصالح مورد نیاز برای ساختمان‌سازی و خرید به ‌اندازه

 

میلگرد و تیرآهن یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی در ساخت‌وساز به‌شمار می‌روند. از این جهت قبل از شروع عملیات ساخت‌وساز محاسبه میلگرد ساختمان و تیرآهن مصرفی برای هر مترمربع بسیار اهمیت دارد. زیرا با توجه به قیمت آهن و افزایش روزافزون آن، تخمین دقیق میزان مصالح مورد نیاز برای ساختمان‌سازی و خرید به ‌اندازه مناسب از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌شود. همچنین اگر این مقاطع کمتر از حد نیاز خریداری شوند، مشکلات دیگری برای افراد به وجود می‌آورند. 

هزینه میلگرد ساختمان

برای محاسبه کل هزینه خرید میلگردهای مورد نیاز در هر ساختمان ابتدا باید وزن همه میلگردهایی برآورد شود که به آن‌ها در بخش‌های مختلف ساختمان نیاز دارید. سپس با جمع وزن میلگرد و تیرآهن مصرفی در بخش‌های مختلف ساختمان و ضرب عدد به‌دست‌آمده در قیمت واحد میلگرد، هزینه کل میلگرد ساختمان مشخص خواهد شد. البته توجه به این نکته ضروری است که هزینه به‌دست‌آمده را باید به‌صورت تقریبی در نظر گرفت. زیرا افراد باید علاوه بر هزینه میلگرد مقدار هزینه باربری را نیز به مبلغ محاسبه‌شده اضافه کنند.

نکته دیگر در زمان برآورد هزینه میلگرد ساختمان، این است که عواملی همچون سیاست‌های داخلی و خارجی، تغییر قیمت ماده اولیه، تحریم‌ها و نرخ ارز نیز در مقدار آن دخیل هستند. درواقع تحت‌تاثیر این عوامل هزینه میلگرد به‌صورت روزانه تغییر خواهد کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از شروع هر پروژه ساخت‌وساز میزان هزینه تهیه و به‌کارگیری میلگرد و تیرآهن مصرفی را محاسبه کنید و برای خرید و تامین این مقاطع فولادی برنامه‌ریزی‌های‌ لازم را انجام دهید. 

هزینه آهن ساختمان

در هزینه آهن ساختمان نیز همانند هزینه میلگرد ممکن است تحت‌تاثیر عواملی نظیر سیاست‌های داخلی و خارجی، تغییر قیمت ماده اولیه، تحریم‌ها و نرخ ارز، نوسان ایجاد شود. ازاین‌رو افراد در قبل از اجرای پروژه ساختمان‌سازی باید از قیمت روز تیرآهن اطلاع بیابند. همچنین افراد در هنگام محاسبه میزان میلگردها و تیرآهن‌هایی که قرار است به مصرف برسد با تخمین وزن و تعداد تیرآهن مورد نیاز می‌توانند هزینه آن را به‌صورت تقریبی محاسبه کنند. 

درصورتی‌که متقاضیان خرید تیرآهن در نظر دارند محصولات مربوطه را با ابعاد و استانداردهای مشخص در سازه خود به کار بگیرند، مراجعه به جدول اشتال و محاسبه قیمت بر اساس داده‌های آن جدول بسیار به آن‌ها کمک خواهد کرد. سپس با ضرب کردن عدد وزن یک تیرآهن در تعداد آن، وزن کل تیرآهن‌های مورد نظر خود را به دست خواهند آورد. درنهایت آن‌ها باید وزن محاسبه‌شده را در واحد قیمت تیرآهن ضرب کنند تا به قیمت نهایی آن‌ها دست بیابند.

برای صد متر زیربنا چقدر میلگرد لازم است؟

زیربنای یک ساختمان از ترکیب بتن و میلگرد ساخته شده است که بار و وزن ساختمان را به زمین زیرین انتقال خواهد داد. به همین دلیل در زیربنای ساختمان‌ها مقدار زیادی میلگردهای طولی و عرضی و در برخی موارد میلگردهای تقویتی برای مقاوم‌سازی بتن استفاده خواهد شد. برای محاسبه میزان میلگرد و تیرآهن مصرفی در هر صد متر زیربنا ابتدا باید مقدار میلگردهای طولی، عرضی و تقویتی را برای هر متر مربع مشخص کرد.

میلگردهای طولی در محور طول و دو ردیف بالا و پایین آن قرار می‌گیرند. برای محاسبه وزن میلگردهای طولی کاور میلگرد و خم آن را در محور طولی مورد توجه قرار می‌دهند. منظور از کاور میلگرد فاصله‌ای است که میلگرد از سطح بتن دارد. به‌دلیل جای‌گذاری آسان میلگردها و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی، فاصله کاور اعمال خواهد شد. همچنین به‌منظور گیرش میلگرد به بتن باید سر آن را کمی خم کرد. این کار را هم در میلگردهای طولی و هم در میلگردهای عرضی انجام می‌دهند.

با توجه به مفهوم کاور و خم و با استفاده از فرمول‌های زیر اندازه میلگرد طولی، عرضی قابل محاسبه خواهد بود:

  1. طول میلگرد طولی = (۲*طول کاور) (۲*طول خم) + طول مقطع

 

  1. طول میلگرد طولی = (۲*طول کاور) (۲*طول خم) + عرض مقطع

برای صد متر زیر بنا چقدر تیرآهن لازم است؟

در محاسبه میزان میلگرد و تیرآهن مصرفی در هر ساختمان باید تعداد طبقات ساختمان را در نظر گرفت. ازآنجایی‌که کاربرد تیرآهن در بخش‌های مختلف ساختمان همچون ستون، دیوار و سقف است، با افزایش تعداد طبقات، میزان تیرآهن نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین با توجه به نوع ساختمان و میزان سنگینی و بار وارده بر آن، شرایط محیطی و مقاومت مورد نیاز، نوع اسکلت ساختمان مشخص می‌شود. اگر در ساختمان‌ها به‌جای اسکلت بتنی، اسکلت فلزی به کار برود به میزان تیرآهن بیشتری نیاز خواهد بود.

علاوه‌بر این نوع و سایز تیرآهن نیز در تعیین میزان آن در ساخت سازه‌های مختلف دخالت دارند. به‌عنوان مثال استفاده از تیرآهن لانه ‌زنبوری و تیرآهن معمولی سایز پایین در بخش‌هایی از سازه اتفاق می‌افتد که بار زیادی را تحمل نمی‌‌کنند. از طرفی درهنگام محاسبه میزان میلگرد و تیرآهن مصرفی در هر ساختمان، ابتدا تعداد ستون‌ها و سپس فاصله بین دو تیرآهن باید مشخص شود.

نکته قابل توجه در محاسبه میزان تیرآهن در ساختمان‌های چندطبقه این است که از این مقاطع برای پوشش‌های سقفی و افزایش استحکام سازه نیز استفاده می‌کنند. به همین دلیل معمولا تعداد تیرآهن‌های به‌کار‌رفته در ساختمان‌های چندطبقه نسبت به یک طبقه افزایش پیدا می‌کند.

محاسبه میزان میلگرد و تیرآهن مصرفی قبل از اجرای هر پروژه ساختمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا با مشخص کردن میزان مورد نیاز این مقاطع می‌توان هزینه‌های ساخت‌وساز را مدیریت کرد. میزان میلگردهای مورد نیاز در زیر بنا با توجه به بار و وزن ساختمان از طریق فرمول به دست می‌آیند. درحالی‌که میزان تیرآهن‌های مورد نیاز در ساختمان به تعداد طبقات و تعداد ستون‌های آن بستگی دارد. 

 
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

المنت فلنج دار

اجاره خودرو

پرشین پاتوق

تیتر باران

شب پاتوق

خرید تاج گل - تاج گل - تاج گل تسلیت - تاج گل ترحیم

عکاسی عقد و عروسی

خرید لوازم یدکی ns200

اجاره خودرو

کنتاکتور اشنایدر

رفرال همستر

دانلود زيرنويس ويدئو

آموزش زبان آلمانی

رپورتاژ آگهی خوب یا بد؟

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

خرید رپورتاژ آگهی