کد خبر : 204469
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 آبان 1401 - 10:50

شرط معدل برای تحصیل در آلمان کارشناسی ارشد

شرط معدل برای تحصیل در آلمان کارشناسی ارشد

  اقتصاد قوی آلمان ، پشتیبان سیستم آموزشی تحصیلات تکمیلی آن است. بنابراین تعجبی ندارد که این کشور مقصد بسیاری از دانشجویان برای تحصیل می‌باشد. در این مقاله شرط معدل برای تحصیل در آلمان کارشناسی ارشد را بررسی می‌کنیم . دلایل تحصیل در دانشگاه‌های آلمان  در ابتدا بهتر است نگاهی به مزایای تحصیل در این

 

اقتصاد قوی آلمان ، پشتیبان سیستم آموزشی تحصیلات تکمیلی آن است. بنابراین تعجبی ندارد که این کشور مقصد بسیاری از دانشجویان برای تحصیل می‌باشد. در این مقاله شرط معدل برای تحصیل در آلمان کارشناسی ارشد را بررسی می‌کنیم .

دلایل تحصیل در دانشگاه‌های آلمان

 در ابتدا بهتر است نگاهی به مزایای تحصیل در این کشور اندازیم.

  • تاریخی پر از شکوه و افتخار: در همان ابتدای دوره روشنگری و انقلاب صنعتی، دانشگاه ‌های آلمان سهم برجسته‌ای در پیشرفت مهندسی، هنر و الهیات در دنیای غرب داشتند.
  • ابداع دانشگاه‌های مدرن: در قرن ۱۹ متفکر آلمانی، هامبولد، پایه‌گذار سیستم جدید آموزش در دانشگاه‌های غرب بود. دانشگاه‌هایی مبتنی بر آموزش تحقیق محور، آزادی علمی و بیان و سخت‌گیری آموزشی ابداع وی به شمار می‌روند. 
  • استقبال از دانشجویان خارجی: حدود ۱۱ درصد دانشجویان آلمانی، خارجی هستند. آلمان به این دانشجویان امکان تحصیل و پیشرفت در مقاطع بالاتر و همچنین کار بعد از تحصیل را وعده می‌دهد.
  • دانشگاه‌های برتر جهانی: در اروپا دو کشور آلمان و انگلیس بهترین خدمات آموزشی را به دانشجویان ارائه می‌نمایند. 
  • مناسب و به‌صرفه: اکثر دانشگاه‌های آلمانی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد معمولاً هزینه گزافی را مطالبه نمی‌کنند. هزینه زندگی در آلمان نیز نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، در سطح معقول و مناسبی است.

انواع دانشگاه‌های آلمانی

حدود ۵۰۰ دانشگاه در آلمان نزدیک به  ۲۰ هزار رشته تحصیلی را ارائه می‌دهند. بنابراین دانشجویان خارجی تنوع در انتخاب دارند. در ادامه انواع دانشگاه‌های آلمانی را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه‌های تحقیق محور: در رشته‌های مختلفی، دانشجویان را با تحقیق موضوعات مربوطه آموزش می‌دهند. این نوع از دانشگاه‌ها  بسیار سخت‌گیر هستند و دانشجویان شانس زیادی برای تحصیل در مقطع دکتری دارند.

دانشگاه‌های فنی: به طور سنتی در  زمینه‌های علوم پایه، مهندسی و تکنولوژی دانشجو می‌پذیرند. در این نوع دانشگاه‌ها دانشجویان با تحقیق آموزش می‌بینند.

دانشگاه‌های علوم کاربردی: این نوع از دانشگاه‌ها با سازمان‌های تحقیقاتی و صنایع در ارتباط هستند. آنها مهندسی، تجارت و جامعه‌شناسی را تدریس می‌کنند. 

کالج‌های فیلم، هنر و موسیقی: دانشجویان در این کالج‌ها، در رشته تخصص خود آموزش‌های عملی می‌بینند. 

نیاز به شرط معدل برای تحصیل در آلمان کارشناسی ارشد را به مقطعی نیازمند بررسی دقیق شروط دانشگاه‌ها تبدیل کرده است. زیرا شرط معدل در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف، متفاوت می‌باشد. بنابراین باید ابتدا دانشگاه و رشته مورد نظر خود را تعیین نمایید سپس شرط معدل آن را بررسی کنید.

مقایسه دانشگاه‌های دولتی با خصوصی آلمان 

حدود ۳۰۰ دانشگاه دولتی در ایالت‌های آلمان وجود دارند. این دانشگاه‌ها برنامه‌های درسی متنوعی را ارائه می‌کنند. حدود ۱۲۰ دانشگاه خصوصی نیز در این کشور فعالیت می‌نمایند که برنامه‌های آموزشی خود را در چهارچوب کلی سیستم آموزشی آلمان ارائه می‌دهند. هر دو دانشگاه خصوصی و دولی در آلمان کیفیت‌های بالایی دارند. تنها تفاوت آنها در میزان گرفتن شهریه است.

۵ دانشگاه برتر آلمان

  •  دانشگاه LMU مونیخ
  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه هایدلبرگ برلین
  • دانشگاه برلین
  • دانشگاه فنی برلین

مدرک کارشناسی ارشد در آلمان

سیستم آموزشی کارشناسی ارشد در آلمان، همگام و همراه با سیستم اتحادیه اروپا است. این سیستم واحد در اروپا، بلونیا نام دارد. در این سیستم برای آموزش عالی سه سیکل تعریف کرده‌اند که کارشناسی ارشد سیکل دوم و حلقه واسط کارشناسی و دکتری است. با وجود شرط معدل برای تحصیل در آلمان کارشناسی ارشد یکی از مقاطعی است که نیاز به سوابق تحصیلی شما دارد. بنابراین برای مهاجرت تحصیلی در این مقطع، باید به آن توجه نمایید.

کارشناسی ارشد در آلمان به‌صورت پیوسته و غیرپیوسته ارائه می‌شود. منظور از پیوسته این است که رشته انتخابی کارشناسی ارشد در ادامه و مربوط به رشته کارشناسی باشد. غیرپیوسته نیز به رشته‌هایی می‌گویند که از رشته کارشناسی جدا باشند. معمولاً کارشناسی ارشدهای غیرپیوسته، هزینه بالاتری دارند.

اکثر رشته‌های کارشناسی ارشد در آلمان به‌صورت پیوسته هستند و نیاز به کارشناسی متناسب با آن دارند.

محتوی کلی دروس در مقطع کارشناسی ارشد آلمان

واضح و مشخص است که محتوی دروس مختلف با هم تفاوت دارند. با توجه ‌به رشته‌ ممکن است دروس شما با توجه نوع دانشگاه شامل موارد زیر باشد:

  • دروس آموزشی دانشگاه‌های تحقیق محور بیشتر مبتنی بر سمینارها و ارائه مقالات کلیدی در مورد رشته است. این سمینارها  توأم با کار عملی در آزمایشگاه هستند. 
  • در دانشگاه‌های علوم کاربردی بیشتر به آموزش‌ پروژه‌ها و مسایل کاربردی روز می پردازند. در این دانشگاه‌ها افراد متخصص و خبره از خارج دانشگاه برای ورک شاپ دعوت می شوند.
  • در دانشگاه هنر، فیلم و موسیقی تمرکز بر بالابردن مهارت‌های عملی شما است

سیستم نمره‌دهی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

سیستم نمره‌دهی دانشگاهی مقطع کارشناسی ارشد در آلمان از ۱ تا ۵ تعریف می‌شود. در این سیستم هر چه نمره به یک نزدیک‌تر باشد، بهتر می‌باشد.

  • ۱ تا ۱.۵: بهترین نمره ممکن است و نشانگر این می‌باشد که دانشجو با موفقیت کامل مقطع را گذرانده است.
  • ۱.۶تا ۲.۵:  نمره بالای متوسط می‌باشد و در این سیستم نمره خوبی به شمار می‌آید.
  • ۲.۶تا ۳.۵: نمره متوسط است. دانشجو در این  طیف از نمره، قبولی به دست می‌آورد.
  • ۳.۶ تا ۴: نمره ضعیفی است. اما دانشجو با کسب این نمره هم قبول می‌شود.
  • ۴ تا ۵:  نمره مردودی است. دانشجو دوباره باید واحد را بگذراند. 

پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد آلمان

سال آخر اکثر رشته‌های کارشناسی ارشد در آلمان  به نوشتن پایان‌نامه و تحقیق  اختصاص دارد. شما زیر نظر استاد راهنما به نوشتن پایان‌نامه مشغول می‌شوید. تاکید بر این است که بتوانید با دانسته‌ها و آموخته‌های قبلی خود، موضوعی که انتخاب کرده‌اید را خلاقانه و با ایده خود پیش ببرید.

برخلاف انگلیس که فقط پایان‌نامه کتبی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، شما باید به‌صورت شفاهی نیز از پایان‌نامه خود دفاع کنید. این دفاع شبیه  ارائه مطلب در پایان نامه دکتری است. البته از دفاع دکتری آسان‌تر می‌باشد.

در جلسه شفاهی دفاع باید در باره موضوع تحقیقی خود صحبت کنید و به چند سؤال پاسخ بدهید.

هزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

در کنار شرط معدل برای تحصیل در آلمان کارشناسی ارشد هم مانند سایر مقاطع، نیاز به پرداخت شهریه دارد. کشور آلمان به ‌دلیل رویکردش در آموزش، بسیار خوشنام و مشهور است. اکثر دانشگاه‌های دولتی آلمانی از دانشجویان خارجی هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. البته استثناهایی هم وجود دارد:

  • دانشگاه‌های خصوصی قطعاً شهریه دریافت می‌کنند. البته اکثر این دانشگاه‌ها کمک‌هزینه تحصیلی هم دارند.
  • دانشگاه‌های ایالت بادن از هر دانشجوی غیراروپایی ترمی ۱۵۰۰ یورو شهریه می‌گیرد.
  • بعضی از رشته‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته، بدون شهریه هستند. این رشته‌ها معمولاً دروس کمی دارند و اکثر آن‌ها برای افراد باتجربه حرفه‌ای، طراحی شده‌اند.

کمک‌هزینه تحصیلی

کمک‌هزینه‌های متنوعی به دانشجویان خارجی مقطع کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرند. این کمک‌هزینه‌ها به گذران زندگی آنها در آلمان کمک می‌کنند. هر دانشگاهی به دانشجویان برجسته خود در انجام تحقیقاتشان، کمک‌هزینه پرداخت می‌نماید. پرداخت این کمک‌هزینه‌ها با نظر اساتید است. نمره بالا داشتن و تلاش برای انجام تحقیقات بکر، ازجمله شرایط دریافت کمک‌هزینه تحصیلی هستند.

شرط معدل برای تحصیل در آلمان کارشناسی ارشد چگونه است؟

مهم‌ترین شرط برای حضور در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های آلمان، داشتن مدرک کارشناسی مرتبط است.  مدرک دانشگاهی کارشناسی شما باید مورد تایید دانشگاه‌های آلمانی باشد. به عبارت دیگر، دانشگاه محل تحصل کارشناسی شما باید برای طرف آلمانی، شناخته‌شده و معتبر باشد. 

بسته به رشته انتخابی خود باید ۵۵ تا ۷۵ درصد میانگین نمرات را در کارشناسی کسب کرده باشید. به بیان دیگر معدل کارشناسی شما باید بین ۱۳ تا ۱۵ باشد. بعضی از دانشگاه‌های آلمانی شروطی مجزا بر آن چه گفتیم، دارند که عبارتند از:

  • جزئیات سوابق تحصیلی: بعضی از دانشگاه‌های آلمانی علاقه دارند تا سوابق تحصیلی دانشجویان  خارجی خود را بررسی نمایند. این دانشگاه‌ها ریز نمرات مقطع متوسطه داوطلبان را طلب می‌کنند.
  • مصاحبه: بعضی از دانشگاه‌ها یکی از شروطشان، مصاحبه با داوطلب است. برای دانشجویان خارجی، امکان تشکیل ویدئوکنفرانس نیز فراهم می‌باشد.
  • آزمون ورودی: رشته‌هایی مانند MBA حتماً نیاز به آزمون ورودی دارند تا سطح علمی و تجربه آموزشی داوطلب سنجیده شود. 

جمع‌بندی

شرط معدل برای تحصیل در آلمان مهم‌ترین شرط ورود به دانشگاه‌های آلمانی است. میزان معدل لازم، متغیر می‌باشد و از رشته‌ای به رشته دیگر فرق می‌کند. بنابراین با وجود شرط معدل برای تحصیل در آلمان کارشناسی ارشد از مقاطع نیازمند به بررسی بیشتر محسوب می‌شود. زیرا دانشگاه و رشته مورد نظر باید مشخص باشد تا معدل مورد نظر مشخص گردد. اگر علاقه‌مند به تحصیل در آلمان و یا شهرهای فرانکفورت یا دوسلدورف هستید، برای کسب اطلاعات بیشتر حتماً با مشاوران خبره مؤسسات مهاجرتی ایران در ارتباط باشید. راهنمایی افراد کاربلد هم مسیر شما را کوتاه‌تر می‌کند و هم از استرس و نگرانی‌تان می‌کاهد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خرید انواع هدایای تبلیغاتی لاکچری

دانلود زيرنويس ويدئو

آموزش زبان آلمانی

رپورتاژ آگهی خوب یا بد؟

تعمیر گیربکس اتوماتیک

سم ساس کش بدباگ اوت

شیشه خودرو تهران

اهنگ

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

خرید رپورتاژ آگهی